субота, 17. јануар 2015.

Oglašavanje na velikim socijalnim mrežama

Socijalne mreže danas


Danas je doba socijalnih mreža. Svi su čuli za Facebook,  Twitter, Google+ , Linkedln, Pintarest, da navedemo samo najpopularnije. Sve ove mreže imaju sličan cilj, da povezuju ljude. Ali osim omogućavanja komunikacije, svaka od njih ima i svoju komercijalnu stranu. Naizgled besplatne usluge se i te kako dobre za zarađivanje, i to zarađivanje ogromnog novca. To se postiže preko oglašavanja. Oglašavanje preko socijalnih mreža postalo je fenomen poslednjih godina.Njih prate i više od milijarde korisnika, tako da je menadžment kompanija lako prepoznao priliku za oglašavanje svojih proizvoda ili usluga. Društvene platforme sa svoje strane stalno razvijaju nove i inovativne načine da bi privukle još više klijenata.
Postavlja se pitanje koja od socijalnih mreža je najbolja za oglašavanje i reklamiranje. Pored sličnosti, svaka od ovih mreža ima svoje posebnosti. Da pogledamo:

Google


Google nije samo pretraživač, to je mašina za pravljenje para. Google je razvio veliki broj servisa preko kojih zarađuje:

§  Google Crome
§  Gmail
§  Youtube
§  Orkut
§  Google Adsense
§  Google Adwords
§  Blogger
§  Google Maps
§  Google Earth
§  Google News
§  Google Analitics
§  Android (operativni sistem)

Možemo da dodamo i raznorazne „gedžete“ tipa Google naočara ili vozila kojemu ne treba vozač i td.
Google+

Za oglašavanje najviše se koriste Google+, Google AdSense i Google AdWords

Google+ je socijalna mreža Google-a. Više je nalik forumima i blogovima. Ako imaš neko pitanje, najbolje to oglasiti na Google + i dobijaš odgovor od drugih korisnika. Pošto je to Googleovo čedo, svakako da Google+ dobija svu moguću podršku u rangiranju rezultata. A oglašivači to i traže...

Google AdWords omogućuje svim potencijalnim oglašivačima da postave svoje reklame, navodeći ključne reči. Cena za oglas se licitira, licitiraju oglašivači koji kasnije za svaki klik korisnika na oglas plaćaju Google-u licitirani iznos. Adwords  omogućava kompanijama da pronađu svoju publiku pomoću specifičnih ključnih reči koje se ukuvacaju prilikom pretrage. Pomoću opcije remarketing moguće je da se cilja određen profil potencijalnih mušterija dok oni krstare internetom, i traže potpuno druge sadržine. Na primer, otišli se na neki sajt za iznajmljivanje automobila. Sledeći dan tražite na internetu ežnešto sasvim treće, ali sistem je zapamtio koji je vaš interes i ponovo će prikazati oglas firme za iznajmljivanje automobila.

Google AdSense - Ovo je program oglašavanja koji je pokrenuo Google i putem kojeg svaki korisnik Google-a može zaraditi novac online. Vlasnici web sajtova i blogeri su najviše dobili sa ovim programom. Online zarada zavisi od količine prometa koji sajt ili blog generira. Znači, oglašivači plaćaju Google-u licitirani iznos za svaki klik na njihov oglas, a od tog novca  Google plaća web sajt ili blog, za svaki klik na oglas koji se nalazi na njihovoj stranici. Google, naravno, zadržava deo prihoda za sebe

Google glases
Google naočare

Facebook

facebook imageNajveći konkurent Google-u. Bez sumnje Facebook je najpopularnija socijalna mreža, koja ima više od milijardu korisnika. Facebook je tako koncipiran da prikluplja vrlo korisne informacijue od svojih korisnika, kao što su stepen njihovog obrazovanje, lokacija, godine starosti, pol, zanimanje, interesi. Svi ti podaci daju mogućnost za targetiranje potencijalnih mušterija. Dobar marketinški stručnjak može analizom svih ovih podataka  tačno da locira potencijalne mušterijesa željenim karakteristikama. Na primer, oglas za agenciju za nekretnine  može da se prikazuje samo korisnicima na datom području koji se interesuju za kupovinu stanova i imaju preko 30 godina  
Pre godinu dana Facebook je izašao na berzu, tako da oglasna komponenta je postala veoma važna u njihovim naporima da održe cenu svojih akcija, pa su omogućili stvaranja poslovnih ili fan stranica i profila za firme.

Linkedln

Linkedln je mreža koja se najviše koristi od strane poslovnih ljudi i profesionalaca u nekoj oblasti. Dosta se koristi za pronalaženje posla.  Po poslednjim podacima LinkedLn koriste 260 miliona korisnika. Svoj profil na njemu ima oko 5 miliona menadžera i nekoliko miliona malih preduzeća. 
Linkedln
Linkedln
LinkedIn omogućuje vrlo usko targetiranja potencijalnih klijenata, prema industriji gde rade, nivou rukovođenja ili kolika im je plata. LinkedIn je dosta poslovniji od Facebooka i nudi priliku za isticanje poslovnih iskustava, obavljanih aktivnosti, ostvarenih rezultata, kao i za preporuke, poslovne ciljeve, određena pretraživanja i još dosta drugih pogodnosti u okviru LinkedIn profila. Kao i ostale mreže i Linkedln omogućuje ciljano oglašavanje gde je moguće tačno odrediti kojoj će se ciljnoj grupi ljudi prikazivati određeni oglas

 

Twitter

Ako se uporedi sa ostalim socijalnim mrežama Twitter ima najmanju oglašavačku moć, ali poseduje evidentan potencijal. Twitter je najbolji za širenje linkova, pošto je dozvoljeno samo 140 karaktera u jednoj poruci (twitu), što deluje malo ograničavajuće. Twitter najviše koriste veliki brendovi koji tako promovišu nove trendove. Njihovi tvitovi se sponzorišu kako bi se stalno pojavljivali na početku pretrage.


Pintarest


Pintarest deluje kao antipod Fejsbuku, tu nema beba ni kućnih ljubimaca, nema  gde sam bio, šta sam radio i posetio, ima samo lepih i kvalitetnih slika, više su zastupljeni razni recepti, odeća ili lista poklona.
Pintarest je nastao 2010 godine i u ovom momentu ima oko 70 miliona korisnika. Naravno da hoće da iskoristi ovaj broj i hoće da zarađuje od svoje popularnosti. Zašto ne ponuditi te lepe slike za oglašavanje. Da bi se razllikovao od ostalih već etabliranih velikih igrača, Pintarest je smislio novu strategiju. Ta strategija se sadrži u izjavi Džoan Bratford, izvršne dirktorice: „kada koristiš Facebook, razmišljaš o svojim prijateljima, na Twitteru razmišljaš o novostima, a na Pintarestu raumišljaš šta želiš da radiš, gde bi da odeš ili šta bi kupio, Pintarest je mesto gde možeš sakupljati stvari koje voliš“. 
Na primer: Ako neko voli Crnogorsko primorje, u pretrazi će Pintarest da mu izbaci slike mora, gradova, hotela, agencija, restorana i slično, koje korisnik može da „pinuje“, i tako ponudi i drugim korisnicima koji su zainteresovani za istu stvar.
slika pintares logoa
logo Pintarest

Tu nastupa oglašavanje i šansa za marketing stručnjake. Restoran iz Budve može da napravi svoj „board“ na mreži i da postavi svoje slike, koje će privući pažnju, te slike korisnici dalje "re-pinuju“, dele i šire po mreži, i tako stižu do potencijalnih mušterija. Ovakvo reklamiranje deluje daleko prirodnije od reklamiranja na drugim društvenim mrežama. Naravno i Pintarest ima svoja pravila, principe i smernice kako treba da se radi. 



Instagram

Ko još nije čuo za Kim Kardašijan, Soraju, Staniju i ostale starlete? Svoju poluarnost uvelko duguju Instagramu. Instagram je  2012 godine kupljen od strane Facebooka, i ima preko 300 miliona aktivnih korisnika koji su  postavili oko 20 milijardi slika.
Ovo je mobilna socijalna mreža za pametne (smartphone) telefone. Princip je jednostavan, kada dobijete inspiraciju i napravite zanimljivu fotografiju ili video klip kamerom na svom telefonu,  fotografiju ili video možete odmah "upload-ovati" na svoj Instagram profil. Dalje je isto kao kod svih društvenih mreža - "lajkovanje", "šerovanje", deljenje slika, komentara i linkova. 

proiyvodi koji se reklamiraju na Instagram
Instagram

Naravno, to ne može proći bez velikih i brendiranih kompanija koji prepoznaju mogućnost s oglašavanje i ne libe se da plate astronomskih milion dolara mesečno za reklamiranje (više o tome u tekstu). Angažuju se poznate ličnosti kako bi reklamirali proizvode kada obljavljuju svoje fotografije na Instagramu. Ako ste se pitali odkuda već pomenutoj Kardašijan pare.  


Zaključak

Koja će socijalna mreža da se odabere za oglašavanje, zavisi od budžeta, vrstu biznisa ili proizvoda,  od karakteristika potencijalnih mušterija, načina kako da se dopre do njih i td.

  • Facebook je najlakši i najeftiniji način, omogućuje promociju, i doprinosi podizanje svesti o nekom prozvoda i daje možda najveću intereakciju sa klijentima.
  • Gogle AdWords je skuplji ali efikasan način, svakako da je dobro da se reklamirate na najvećoj mreži
  • Linkedln je najbolji za uske profesionalne grupe u nekoj industriji
  • Twitter je najboli za velike brendove, oglašavanje je jeftino, ali po malo i zbunjujuće za korisnike
  • Pintarest je više fokusiran na velike igrače sa dubokim džepovima koji više vole "prirodno" oglašavanje
  • Instagram hvata zalet i postaje sve jači igrač, koristi i to što deli uzima podatke profila na Fejsbuku i tako može lakše da cilja potencijalne klijente. Ograničavajući faktor je to što je namenjen samo korisnicima mobilnih telefona, ali  za verovati je da će da se razviju servisi i za PC kompjutere i laptopove. 


Kada se koristi Facebook ili Twitter, morate stalno da obnavljate reklame, dok je kod Linkedlna i Google+ najbolje da se oglasi što manje menjaju. Ali najbolji savet je da se testiraju sve mreže i da se vidi šta donosi najveće reultate. 

2 коментара:

  1. Slazem se da je dobro da neka firma ima poslovne stranice na pomenutim drustvenim mrezama, a i da treba da ispita najisplativiji nacin za oglasavanje. To sigurno zavisi od delatnosti firme, ali treba probati, pa videti.

    ОдговориИзбриши
  2. Ove mreze su posebno pogodne za oglasavanje firmi koje se bave turizmom ili ponudom smestaja. Uz relativno malo ulaganje lako se stize do ciljne grupe koja moze da procita, i jos vaznije - pogleda, ono sto vi nudite.

    ОдговориИзбриши